-->

AirAsia Akan Memecat 111 Krew Kabin, 172 Juruterbang & 50 Jurutera



AirAsia Akan Memecat 111 Krew Kabin, 172 Juruterbang & 50 Jurutera

Syarikat penerbangan tambang rendah AirAsia Group Bhd terpaksa mengurangkan kos dengan memberhentikan lebih dari 300 kakitangan dan pegawainya. Menurut Astro Awani, syarikat itu akan memberhentikan 111 anak kapal kabin daripada 1,900 yang ada, 172 juruterbang, dan 50 jurutera. 

 ketua pegawai eksekutif AirAsia, Riad Asmat membuat pengumuman suram awal petang ini (Khamis, 4 Jun). Skim pemberhentian pekerja diharapkan dapat menghubungi semua kakitangan yang terlibat melalui e-mel dalam masa 24 jam, dengan perincian mengenai pampasan mereka. 

Selain menyesuaikan operasi penyusunan semula dan pengurangan saiz organisasi, AirAsia Berhad telah menghadapi tembok bata. 

Anak syarikat lain di bawah kumpulan itu juga tidak terlepas. Bahkan mereka yang tidak diberhentikan sekarang mungkin terpaksa mengambil potongan gaji. 

Pelancong Perniagaan Dalam berita lain, juga difahami bahawa syarikat penerbangan jarak jauh AirAsia X akan mengurangkan pesawatnya untuk penerbangan antarabangsa sebanyak 50% (dari 32 hingga 15 atau 16). Banyak yang bekerja dalam perjalanan dan pelancongan telah mengundurkan diri untuk mencari kestabilan yang lebih baik dalam industri lain. 

Sumber: Astro Awani.
LihatTutupKomentar